Antrenamente, Sanatate

Greutăţi cu… respiraţia blocată!

Greutăţi cu… respiraţia blocată! Fără suflare!
Cât de sigur e să ridici greutăţi cu respiraţia blocată? sau… adevarul din spatele inspiraţiei şi expiratiei.

PLEDOARIILE DE DESCHIDERE

Apararea

Toate vocile specialiştilor din domeniul fitness-ului şi sănătăţii avertizează împotriva ridicării greutăţilor cu respiraţia blocată, deoarece acest lucru poate să ducă la creşterea tensiunii arteriale şi a presiunii intra-abdominale. Ar trebui să expiri pe porţiunea pozitivă şi să inspiri pe cea negativă. Experţii recomandă să-ţi numeri cu voce tare repetările ca să te asiguri că nu-ţi ţii respiraţia.

Acuzarea

Când îţi ţii respiraţia şi „împingi” execuţi de fapt „Manevra Valsalva” (MV). Acest lucru se întâmplă în mod natural sau reflex, când încerci să ridici ceva greu. Acest mecanism de blocare a respiraţiei apare în mod involuntar şi creşte presiunea intra-abdominală, stabilizând mai eficient coloana vertebrală şi întreg trunchiul.

Dovezile
  • Studiile arată că dacă încărcătura se apropie de 80% 1 RM sau depăşeşte această greutate, MV apare involuntar şi nu poate fi evitată, chiar cu eforturi intense. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul seturilor executate cu greutăţi mai mici, dar până la epuizare.
  • Rezultatele cercetărilor arată că presiunea intraabdominală este de fapt mai mică în cazul ridicării greutăţilor decât dacă subiecţii încearcă MV în mod voluntar, fără să ridice efectiv o greutate.
  • Creşterea presiunii intraabdominale în urma MV involuntare îmbunătăţeşte stabilitatea coloanei, pregătind corpul pentru manevrarea unei încărcături mari (de exemplu, la genuflexiuni sau la îndreptări).
  • Cei care au probleme cu inima sau cu circulaţia, precum şi persoanele care au avut hernie, se expun unui risc crescut dacă ridică greutăţi mari – aceştia sunt sfătuiţi să evite MV la antrenamente.
Verdict

Până la un punct, să-ţi blochezi respiraţia în timpul execuţiei unor exerciţii cu efort maxim sau aproape de maxim este ceva inevitabil, acest lucru contribuind la stabilizarea coloanei.

Sentinta

Atâta vreme cât o faci din reflex, în mod natural, e în regulă să-ţi ţii respiraţia când ridici greutăţi. Dar dacă exagerezi? – sau încerci prea intens să nu îţi blochezi respiraţia, deşi corpul ţi-o cere. Poţi avea ameţeli sau poţi pune în pericol stabilitatea coloanei. Din cauza efectului creşterii presiunii intra-abdominale asupra pulsului, cei care suferă de afecţiuni cardiace sau hernii sunt sfătuiţi să evite utilizarea greutăţilor foarte mari, care necesită execuţia cu respiraţia blocată.

Autor: Bryan Haycock muscleandfitness.ro

proteine & suplimente sportive

Recomandari FIT4PRO

FLOW 2:1:1 BCAA 360g

83,00 lei

FLOW 2:1:1 BCAA este o formula de aminoacizi cu aroma cu 5000 mg conținut de BCAA raport 2: 1: 1.

PURE Hydro PRO 908g

138,00 lei

Conținut de proteine de 90% *, fără lactoză, fără gluten și fără zahăr.

PURE ISO Pro 1000g

99,00 lei

PURE ISO Pro este produsa cu materia prima de calitate premium de la Fonterra si este suplimentata cu un complex de enzime digestive Nzyme System® (bromelaina, papaina, lactaza) pentru a maximiza absorbtia si a te ajuta sa iti atingi potentialul maxim.

PURE Whey PRO 1000g

88,00 lei

Pentru noua formulă PURE Whey PRO s-a folosit materia primă de calitate premium de la Fonterra la care s-a adăugat un complex de enzime digestive Nzyme System® (bromelaina, papaina, lactaza) pentru a maximiza absorbția și pentru a te ajuta să-ți atingi potențialul maxim.

Related Posts