Nutritie, Sanatate

Vitamina C

Deja se stie ca acidul ascorbic (vitamina C) se gaseste in cantitati generoase in diferite legume precum cartofi, morcovi, ardei gras, broccoli, varza, spanac, in fructe precum portocale, lamai, coacaze negre, guava, kiwi, papaya, rosii, capsuni, dar si  produse precum stridii, rinichi, ficat sau peste. Manifestarile clinice ale deficitului de acid ascorbic sunt cronice si pot produce deces, daca nu se iau masuri.

Primele simptome apar in intervalul 3-4 saptamani, perioada in care in organism n-a mai ajuns niciun gram de acid ascorbic. Bolnavul incepe sa treaca prin stari de: oboseala extrema, apatie, scadere ponderala, diaree, febra, anemie, dureri osteoarticulare, crampe musculare, edeme, gingivita, pierderea dintilor, hemoragii, gingivoragii, echimoze la nivelul extremitatilor inferioare, hemoragii intramusculare urmate de flebotromboze, hemoragii articulare, subperiostale, ale conjunctivei si ale nervului optic, afectarea firului de par, cicatrizare deficitara, tahipnee, apnee, iritabilitate, stare anxioasa sau chiar afectare psihica importanta.

Care este doza zilnica recomandata?

Necesarul de vitamina C variaza in functie de varsta, greutate, contextul unor epidemii, boli, incidente medicale. Ca idee, persoanele care fumeaza des au nevoie de cel putin 35-40 mg in plus de acid ascorbic fata de persoanele nefumatoare. Totodata, cei care lucreaza in ture de noapte, in stres continuu, au o viata profesionala agitata au nevoie zilnic de cel putin 10 -15 mg de vitamina C in plus fata de alte categorii socio-profesionale.

In caz de infectie, in procesul de vindecare a unor rani, plagi deschise, lovituri, eczeme, e nevoie ca organismul sa acceseze o cantitate mai mare de vitamina C, in functie de problema cu care se confrunta. Cantitate care poate varia peste limita, in cazuri normale, cu pana la 50 de mg. farmaceutice, respectiv, optimizand bauturile si produsele alimentare.

Ce surse de Vitamina C exista?

Probabil majoritatea dintre noi stiu ca citricele contin vitamina C, doar ca exista in natura plante, fructe si legume cu un continut mult mai mare de acid ascorbic. De exemplu, fructele de catina contin de zece ori mai multa vitamina C. Astfel spus, 100 de grame de suc de catina are aproape 300 de mg de vitamina C.

In plus, coacazele negre contin de 4 ori mai multa vitamina C decat portocalele, 160 – 400 mg la 100 g, iar kiwi contine mai multa vitamina C decat lamaia. Practic, 75 de grame de kiwi, ceea ce inseamna aproximativ un fruct de marime medie, asigura 120% din necesarul zilnic de vitamina C.

Dintre ierburile aromate, cimbrul contine cea mai multa vitamina C, 160 mg la 100g, urmat indeaproape de patrunjel, 133 mg la o portie de 100 grame. Toate verdeturile contin vitamina C, insa broccoli are o cantitate net superioara, 89 mg de vitamina C la 100 grame. Pe de alta parte, cu toate ca este greu de consumat in cantitati atat de mari, ardeiul iute, verde sau rosu, este campion la continutul de vitamina C, acesta avand la 100 grame o concentratie de 242 mg de Vitamina C.

In concluzie, vitamina C este esentiala pentru mentinerea sanatatii si a imunitatii. 

proteine & suplimente sportive

Recomandari FIT4PRO

All Day Energy 90 capsule

(O recenzie client)
40,00 lei

ALL DAY ENERGY asigură rezervele de energie necesare pe tot parcursul zilei și previne orice deficiență de vitamine și minerale esențiale, împreună cu menținerea unui stil de viață sănătos.

Adaugă în coș

Balkan Pharmaceuticals OPTIVIT BP 30caps

23,00 lei
Adaugă în coș

Balkan Pharmaceuticals Vitamina C 30caps

20,00 lei
Adaugă în coș

Vitamin C Up 84gum

(4 recenzii de la clienți)
33,00 lei

LIFE SLICES!
– Vitamina C nu a fost niciodată atât de plăcută
– concentrație mare de vitamina C (250 mg per porție)
– fără zahăr și gluten